notiser&tankegångar
Haveriet med journalsystemet
Regionen i Västra Götaland införde ett nytt journalsystem med det fina och pretentiösa namnet Millenium.
Antagligen satt cheferna med sina höga löner på kontoret och lutade sig tillbaka i skinnfåtöljen och kände sig nöjda med sin upphandling bekostad av skattebetalarna. De lär ha satt lunchkaffet i halsen.
Systemet fungerade inte alls särskilt smidigt. Som vanligt när det kommer till tekniska lösningar som ska förenkla och minska arbetsbelastning för anställda så blir det tvärtom. Millenium visade sig komplicerat och internutbildningen för vårdpersonalen att hantera journalsystemet var också bristfällig, så det slutade med att de inte kunde använda sig av det.
Risken för att felaktiga diagnoser kunde sättas var överhängande. Eller vad sägs om: ”ingen hjärnblödning” översattes av systemet till ”hjärnblödning”. När man inte ens kan knappa in en så enkel sak i ett program undrar man vad systemutvecklarna tänker med. Det ska kunna användas av vanliga människor också. Detta är ytterligare ett exempel på vad som kan hända när arbetstagare förlitar sig till experter; många gånger är de lösningarna inte särskilt mer effektiva än att vårdgivaren skriver ned vad en patient haft att säga under dagen med papper och penna.
Föga förvånande och tummen ned för detta.
Mer om problemen med digitaliseringen och hur det försvårar för personer med kognitiv funktionsnedsättning kan du läsa om under Insikt.